vrijdag 04 maart, 2016

Review: BSXInsight 2.0


Met het berekenen van hartslagzones kun je aardig nauwkeurig je trainingsbelasting bepalen. Daarvoor wordt meestal vooraf een test op hartslag gedaan. Maar er zijn meer factoren die van invloed zijn op je belastbaarheid, zoals zuurstofopname en lactaat. Als je ook deze gegevens mee zou kunnen nemen in je berekening, dan kun je nog nauwkeuriger je trainingsbelasting berekenen. Maar dan moet je dat wel kunnen meten… Dat kun je nu thuis doen met de BSXInsight 2.0.

Conditietest

Vorig jaar deed ik een uitgebreide conditietest, waarbij mijn lactaat en VO2Max werd gemeten. Hiervoor moest ik op een loopband met een masker op steeds blokjes van 3 minuten lopen, waarbij het tempo ieder blokje van wandelen langzaam werd opgevoerd naar knetterhard rennen. Dit moest ik zo lang mogelijk volhouden tot ik echt niet meer kon en voor de veiligheid met de voeten naast de band sprong. Helemaal kapot. Tijdens deze test werd er na ieder blokje van 3 minuten bloed afgenomen om mijn lactaatwaarde te meten. Ik kreeg daarvoor een prik in mijn oor en iedere keer werd er een drupje bloed uitgeknepen. Dit resulteerde in een diagram met testresultaten met daarin afgezet je snelheid, lactaatwaardes en een verdeling in trainingszones. Een uitermate nauwkeurige manier om je actuele conditie te meten.

BSXInsight 2.0

De BSXInsight 2.0 doet feitelijk hetzelfde, maar heeft een paar voordelen ten opzichte van de hierboven beschreven test. Zo kun je ten alle tijden zelf de test uitvoeren, mits je maar beschikt over een loopband, een hartslagmeter en de app BSXInsight. Daarnaast hoef je geen bloed te prikken en ook fijn is dat je niet finaal tot het gaatje hoeft te gaan om toch aardig nauwkeurig jouw trainingszones in kaart te brengen. Naast een dergelijke test kun je de BSXInsight 2.0 ook tijdens je dagelijkse trainingen gebruiken voor real time informatie.
De BSXInsight is een klein apparaatje, dat je met een sleeve op de kuit draagt tijdens de test of training. De LED-lampjes meten drie verschillende waardes:
–  de zuurstofopname in de spier, de SmO2. Dit is een waarde die je vertelt hoe jij het meest optimaal beweegt. Of het nu gaat om hardlopen, fietsen, roeien, etc.
–  Daarnaast meet het ook de lactaatwaarde. In Australië heeft wetenschappelijk onderzoek uitgewezen dat de BSXInsight 2.0 een betrouwbare manier is om de lactaat te meten.
– Onlangs heeft de software een update gehad en kan ook het bloedvolume, tHb, gemeten worden. Het bloedvolume is onderdeel van de zuurstofopname (SmO2) en geeft het hemoglobinegehalte in het bloed weer. Hemoglobine is verantwoordelijk voor de zuurstoftransport van longen naar spieren.

Hoe het werkt

Naast de sleeve met BSXinsight kastje draag je een hartslagband. De meeste banden van reguliere hartslagmeters zijn hiervoor geschikt, mits het ANT+ ondersteunt, zoals Garmin. Let op, want banden met enkel bluetooth (Polar) of polshartslagmeters (Garmin, TomTom) connecten niet met de app.
Net als bij de reguliere test loop je ook hier blokjes van 3 minuten met een max van 30 minuten, waarbij het tempo opgevoerd wordt. Hiervoor heb je de app BSXInsight nodig, waar je gegevens zoals snelste 10 km tijd en je km tijd van je tempo in zone 1 (langzame lange duurloop, lage inspanning). Op basis hiervan genereert het programma jouw persoonlijke test, waarbij iedere 3 minuten het tempo wordt opgevoerd. Om een gedegen uitslag te krijgen moet je minimaal 5 stages lopen, maar hoe meer stages je kunt volbrengen, hoe nauwkeuriger de uitkomst. Ben je klaar met de test, dan druk je de app op stop en heb je direct je testgegevens beschikbaar. Daarbij wordt een verdeling gemaakt naar trainingszones op hartslag en op loopsnelheid.

Mijn test

Ik voerde de test uit op een loopband, terwijl ik snotverkouden was. Niet ideaal dus, want dit beïnvloedt de test. Daarnaast had ik de loopband op 1% incline (stijging) gezet. Lopen op een loopband geeft namelijk geen luchtweerstand en door de band op 1% stijging te zetten boots je het meest de natuurlijke loopsituatie na, doordat je dan ook daadwerkelijk af moet zetten in plaats van enkel je been op tillen. Ik ondervond al direct dat die 1% toch meer energie kost dan lopen op de weg: ik had op een bepaald tempo een aanzienlijk hogere hartslag dan diezelfde week tijdens een training op de weg. Ik moet de uitslag van de test dus enigszins in perspectief zien.
De test zelf is uitermate simpel om te doen. De sleeve is er in verschillende maten en de juiste maat bepaal je door de kuitomvang op het breedste punt te meten. In de sleeve steek je de BSXInsight in het speciaal daarvoor gemaakte zakje. Schuif hem nu zo dat hij recht achter op de kuit zit. Tijdens het lopen merk ik totaal niet dat ik hem om heb. De sleeve zit niet te strak, alsof ik één compressiekous aan heb, maar hij glijdt ook niet af.  Je moet wel de beschikking hebben over een loopband, omdat je op het exacte aangegeven tempo moet lopen. Dat is op de weg met enkel een indicatie van de snelheid door GPS niet nauwkeurig genoeg.
Nadat je de benodigde gegevens in de app (te downloaden in de app store) hebt ingevoerd, moet de app connecten met de BSXInsight 2.0 middels bluetooth. Met een paar tikken op het kastje activeer je hem. Mijn telefoon heeft hem vervolgens zo gevonden. Daarna activeer ik de hartslagmeter en ben ik klaar om van start te gaan. Dit doe ik door de app te starten en tegelijk de loopband op het aangegeven tempo te zetten. Je kunt kiezen of je de het tempo in min/km of in km/uur wilt zien. Op de loopband is km/uur aan te raden. De meeste loopbanden hebben een dashboard met een uitsparing voor bijvoorbeeld een bidon. De telefoon kan daar prima staan en ik heb goed zicht op de app. Dat is noodzakelijk, omdat visueel wordt aangegeven hoelang je nog moet lopen. Bij de laatste 10 seconden verkleurd de timer en weet je dat er een volgende stage aan zit te komen. Ik moet zelf de snelheid een beetje afronden. De app geeft bijvoorbeeld een snelheid van 10.14 km/uur aan, terwijl de loopband op 1 decimaal achter de komma staat. Dit heeft overigens nagenoeg geen invloed op de test.
Aangezien ik alleen in de ruimte ben en er niemand is die zo nodig de noodknop in kan drukken en ik snotverkouden ben, ga ik niet tot het einde door met de test, maar stop na 8 stages. Dit is ruim voldoende (5 stages in het minimale) om een testresultaat te krijgen. Ik ben eerlijk gezegd verbaasd over de uitslag, want die lijkt op het eerste gezicht aardig accuraat met incalculering van de verkoudheid en 1% incline. Het is geen verrassing dat mijn hartslagzones en kilometertijden die uit de test rollen daarom wat lager zijn dan ik van mezelf zou verwachten. Maar voor een eerste 0-meting is dit een mooi uitgangspunt.
12733438_1026486327412733_1649083988081755458_nDe  uitslag kun je direct in de app terug zien, maar wil je meer gedetailleerde info, dan sluit je de BSXInsight 2.0 aan op je laptop, middels de oplader. Hij download dan alle data naar het onlineprogramma, waar je een volledig overzicht hebt van al je doorlopen tests en trainingen met de BSXInsight 2.0.

Belastbaarheid in beeld

Nu is het meest ideaal als je iedere 5 weken deze test herhaalt. Zo hou je constant zicht op je belastbaarheid. Maar naast de test kun je ook je dagelijkse activiteit met de BSXInsight lopen. Zo krijg je real time informatie over je belastbaarheid van die dag en kun je je training daar op aanpassen. Door naast hartslag ook zuurstofopname en het bloedvolume te volgen kun je nog gerichter trainen. Of je nu een professioneel atleet bent, een fanatieke recreant, of net begint met sporten en graag op een gedegen manier je belasting op wilt bouwen, voor iedere sporter is dit product bruikbaar en kan het een aanvulling zijn op het verzamelen van trainingsdata. Zo ben je in staat je eigen test te doen, op ieder moment wanneer je zelf wilt. Voor het interpreteren van je data zou je wellicht wel met een expert om de tafel kunnen gaan om zo nog meer uit je resultaten te halen.

Nieuwsgierig?

Meer technische en medische informatie is te vinden in dit blog. De BSXInsight 2.0 is er in verschillende versies: voor hardlopers € 349,-,  voor fietsers € 419,- en de multisport € 479,-. Dat is inclusief sleeve voor om je onderbeen, die verkrijgbaar is in verschillende maatvoeringen. Een hartslagband is niet bij de prijs inbegrepen. Mocht je meer informatie willen, dan kun je een contact opnemen met i-Mobile om eens te testen.

Dit artikel is mede mogelijk gemaakt door i-Mobile Sport Accessoires.

 

 

 

Reacties


3 Comments

  • Kim Lauwers schreef:

    Hoi Andrea,

    Toffe blogpost, ik heb net gisteren zelf een conditietest laten uitvoeren bij een testcenter.
    Dus ik ben zeker hier benieuwd naar.
    Weet jij wat het verschil ik tussen de sets, buiten de prijs? Wat kan de multisport versie meer dan de hardloop versie.

    Groetjes,
    Compi

    • Andrea schreef:

      Hoi Kim,
      Het verschil tussen de versies zit hem in de duurtest. Bij de runners versie kun je die alleen op de loopband doen. Bij de fietsversie alleen op de fietstrainer. De multisport is zowel op de loopband als de fietstrainer te gebruiken.”
      Bij de realtime trainingen meten ze beiden de Sm02 en tHb, dus dan maakt het niet uit welke je wanneer zou gebruiken. Dan kun je met de runners ook de fiets, of met de fietsversie hardlopen.
      Groetjes, Andrea

  • Kim Lauwers schreef:

    Bedankt voor de info 🙂
    Nu nog is nadenken, want vind het net iets te duur :-p


Trackbacks and Pingbacks

Leave a Comment


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.