dinsdag 20 augustus, 2013

Sportrusten dag 100


Klaar! Mijn 100 dagen Sportrusten zitten en erop. En ben ik energieker en blijmoediger dan 100 dagen geleden? Ik ben in ieder geval bewuster geworden van wat je ademhaling voor invloed heeft op je gemoedstoestand en energiehuishouding.

Scores

Dagelijks kon je een score geven aan je blijmoedigheid, energie, slaap, sport en concentratie. Als je dit dagelijks doet, heb je eigenlijk niet in de gaten dat er langzaam aan toch een groei inzit. Scoorde ik in de eerste weken vooral lager op concentratie, dat is nu toch echt een stukje hoger. Ik moet wel zeggen dat ik geen stabiele stijgende lijn vertoonde in mijn scores, maar hier en daar dipte en piekte. Dat had niet te maken met de ademhaling, maar externe factoren waardoor bijvoorbeeld blijmoedigheid of sport lager scoorde. Een dag niet gesport, scoort bij mij meteen onvoldoende en ik scoorde geen enkele dag een 10 ook al zat ik 4 uur op de fiets. Ben ik gewoon erg zuinig geweest met mezelf te scoren? Misschien wel. Daar ontbrak een duidelijke handleiding voor. Wanneer scoor je jezelf nu onvoldoende en wanneer nu uitmuntend?

Testen

Om de 4 weken testte je jezelf op een parcours van 5 kilometer. Zover als dat in mijn eigen wedstrijdplanning paste, kon ik me daar goed in vinden. Het leverde me zelfs een paar keer een verbetering van mijn staande PR op. De laatste test heb ik niet gedaan. Met de 25 kilometer van Trail des Fantomes nog in de benen heeft het totaal geen zin om vandaag nog een test van 5 kilometer af te leggen.

Terugblik

Heeft het nu ook gebracht wat ik er van had gedacht? Ja en nee. Voor aanvang had ik voor mezelf 2 aandachtspunten geformuleerd:
– Het gebeurt me regelmatig dat ik tijdens een duurloop voortdurend loop te gapen. Niet dat ik moe ben of de training saai is ofzo, in tegendeel.
– Naast hardlopen zit ik ook regelmatig in de sportschool. Vooral tijdens zware krachtinspanningen heb ik wel eens last van ‘ploppende’ oren. Dat wattengevoel in mijn hoofd en die halve doofheid zijn verschrikkelijk irritant!

Ik ben er achter gekomen dat dat gapen meestal bij een bepaalde snelheid gebeurd. Ik zit dan net tussen 2 zones in. Ik loop te snel voor een langzame ademhaling en te langzaam voor een wat snellere ademhaling. Ik heb het idee dat het daarmee te maken kan hebben, maar ik ben er nog niet helemaal achter. Iets dus wat de aandacht houdt.
De ploppende oren kan ik nog steeds krijgen en wat de exacte oorzaak er van is? Van een lage naar een plots hoge bloeddruk, misschien wat verkoudheid in de holtes, ik heb geen idee. Ook dit houdt de aandacht, want niets is zo irritant om tijdens je training ineens haast niets meer te horen omdat je oren dicht zitten.

Aan de andere kant ben ik me nu een stuk bewuster geworden van wat voor invloed je ademhaling heeft op je fysieke en mentale gesteldheid. Middels de oefeningen kan ik hier zelf invloed op uitoefenen. Door hier bewust mee om te gaan kan ik dus zelf sturing geven. Dat is een onverwachte winst.

En nu?

Na 100 dagen Sportrusten zit het programma er op. Geadviseerd wordt om nu een maand het Sportrusten te laten voor wat het is en zo nu en dan eens een ademhalingsoefening te doen. Na een maand kun je de structuur van de ademhalingsoefeningen en 3 keer in de week sporten weer oppakken en je aanmelden voor het Sportrusten deel 2. Aangezien sporten voor mij altijd doorgaat, met of zonder Sportrusten, zal ik zeker regelmatig nog een ademhalingsoefeningen blijven doen. Of ik daarna start met het 2e deel weet ik op dit moment eigenlijk nog niet. Ik wil eerst ervaren hoe de komende maand zonder de ‘verplichte’ oefeningen gaat verlopen.

Wil je zelf ervaren wat Sportrusten met je doet? Kijk dan op www.sportrusten.nl of de facebookpagina voor meer informatie.

 

Reacties


Related Posts


Sports diary #32 2018
Sports diary #32 2018
Training
Sports diary #11 2018
Sports diary #11 2018
Training
Sportrusten dag 92
Sportrusten dag 92
Gear, gadgets en lifestyle

There are no comments yet, add one below.

Leave a Comment


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.