zaterdag 06 mei, 2017

Au schuurplekken! – Weekly Queeste #34

Adidas 1 Collage

We hadden er toevallig in Antwerpen de grootste lol om, maar hoe pijnlijk deze hardloperskwaal is, wil je liever niet meemaken. Tijd voor weer een Weekly Queeste!

De Queeste

In Antwerpen deed ik onverwachts nieuwe kennis op. Terwijl wij voor de Anita-tent in Antwerpen zaten te chillen en de marathon avonturen van één van de Anitameisjes hoorden, waarbij schuurplekken de boventoon voerden, kwam een ander Anitameisje met een wel heel vernuftige oplossing voor dit pijnlijke probleem. Ik kan je deze kennis niet onthouden.

Help, hoe voorkom ik schuurplekken?

Pijnlijk probleem

Schuurplekken, de crime voor iedere hardloper en ik denk dat de meesten van ons er wel eens mee te maken hebben gehad. Ik ook. En niet één keer, maar wel vaker. De eerste keer was met de halve marathon in Amsterdam héél wat jaartjes geleden (toen blogte ik nog niet eens). Het was warm en ik had mijn shirt uitgedaan en om de middel geknoopt. Mijn bidongordel deed vrolijk zijn werk… Na de finish deed ik de gordel af en schoof mijn shirt tegen mijn rug… Dat deed onverwachts zeer! Ach, de huid een beetje rood. Ik besteedde er verder geen aandacht aan, tot ik thuis onder de douche stapte en de hele buurt bij elkaar gegild heb! Op mijn onderrug prijkte een mooie schuurplek van zo’n 5 centimeter, waar ik een aantal dagen goed last van gehad heb.

Ontstaan

Ok, dit was best een rare plek voor een schuurplek, maar schuurplekken kunnen feitelijk overal op het lichaam ontstaan waar de huid te maken heeft met wrijving, (transpiratie-)vocht en warmte. Door deze combinatie wordt de huid weker. Daarbij komt dat de zoute component van zweet er voor zorgt dat zweetklieren, op plekken waar weinig lucht bij kan komen, verstopt kunnen raken. Dat zorgt voor irritaties en op den duur voor schuurplekken. Hardlopen creëert dus de ideale omstandigheden om schuurplekken te laten ontstaan. Zeker als de buitentemperaturen ook nog eens wat hoger zijn en je lichaam al meer moeite moet doen om warmte kwijt te kunnen. Een schuurplek is eigenlijk een soort brandplek op de huid en kan variëren van een licht rode huid tot een tot bloedens toe open gereten velletje. Vaak komt er wondvocht uit, waardoor de huid een soort van plakkerig/week blijft bij genezing als de wond is afgedekt.

Veel voorkomende plekken van schuurplekken zijn:
– in de liezen en tussen de billen
– de binnenkant van de bovenbenen (vooral bij het dragen van korte broeken)
– oksels (rand van tanktops/singlets en schouderbanden van rugzakjes of telefoonbanden om de bovenarm)
– rondom de borsten bij vrouwen waar de sportbeha niet goed zit (zeker als er een hartslagmeterband gedragen wordt)
– tepels (heren!)
– blaren op de voeten
– mensen met overgewicht lopen extra risico op schuurplekken in huidplooien

Voorkomen…

‘Schuurplekken, wie is er niet groot mee geworden’ zou ik bijna zeggen. Maar voorkomen is beter dan genezen en eigenlijk is de preventie vrij simpel.
– zorg dat je sportkleding niet knelt óf juist te wijd zit
– draag geen katoen! Dat houdt vocht vast en gaat geheid schuren
– draag sportkleding van vochtafdrijvende materialen
– strings vergroten het risico op schuurplekken. Toch een string dragen? Kies dan voor sportstrings zonder naadjes van vochtafdrijvend materiaal
– zorg voor een goedzittende sportbeha!
– draag een hartslagmeterband níet zonder vaseline of ander smeerseltje
– loop op speciale hardloopsokken die wrijving tegen gaan

Bovenstaand lijstje af kunnen strepen? Dan kun je nog wat extra hulptroepen inzetten om schuurplekken te voorkomen. Deze producten maken het schuurplekken nog lastiger om op te ploppen.

Vaseline
Smeren maar! Vaseline is goedkoop en makkelijk te verkrijgen. Smeer het op de plekken waar je schuurplekken verwacht. Enig nadeel: het is nauwelijks van je handen af te krijgen met alleen water. Ben je op een loopevent waar geen stromend water/zeep is, neem dan een nat washandje in een plastic zakje (ziplock) en een stukje zeep mee.

Pjur glijmiddel
Ja, je leest het goed! Glijmiddel! Hier hebben we ons in Antwerpen om liggen bescheuren, want glijmiddel tussen de benen smeren wekt natuurlijk hele andere gedachtes dan het voorkómen van schuurplekken op! Maar het werkt wel! Voordeel ten opzichte van vaseline: je hebt veel minder nodig en het ligt als een filmlaagje op de huid. Nadeel: op siliconenbasis, moet je wel tegen kunnen.

Ballencréme
Genoeg gelachen? Voor de heren is er ook een speciaal middeltje, namelijk ballencréme van Gentl. Vooral gericht op de intieme verzorging van de man, maar deze créme houdt de huid zacht en verkleind de kans op schuren. Oók tijdens het sporten.

Gehwol voetencréme
Snel last van blaren op de voeten? Al eens geprobeerd om ze eens in te poederen met talkpoeder of in te smeren met een créme? De Gehwol voetcréme voorkomt niet alleen blaren maar helpt ook tegen vermoeide voeten. Twee vliegen in één klap!

Tweede huidje
Er zijn speciale pleisters of tape, die je op risicoplekken kunt plakken en schuurplekken voorkomen, zoals deze tepelpleisters. Voor blaren zijn er bijvoorbeeld de producten van Compeed en voor schuurplekken de producten van ReSkin of Bodyglide. En uiteraard zijn er nog tig andere soorten pleisters te vinden.

… en genezen

Denk je je goed voorbereid te hebben, ontstaat er toch ergens een schuurplek op een plek die je over het hoofd gezien hebt. Heel vervelend en vooral pijnlijk. Een goede verzorging bevordert het herstelproces.
1. Maak de gehavende plek schoon met lauw water. Aangezien je na het sporten toch moet douchen, is dat de meest makkelijke manier. Je opgedroogde zweet zal alleen een flink stekende pijn veroorzaken. Even de kiezen op elkaar!
2. Droog je af en ontsmet de wond.
3. Laat de huid het liefst aan de lucht drogen. Het wondvocht droogt dan op en zorgt voor een beschermende korst.
4. Eenmaal een korst, dan kan de korst makkelijk ‘openbreken’ bij beweging of rek op de huid. Smeer het gerust in met vaseline, of een créme met aloé vera of calendula.
5. Jeuk betekent dat het geneest. Niet krabben!

Blaren vragen en eigen strategie.
Is de blaar nog dicht? Laat dat even een paar dagen zo. Je lichaam krijgt dan de tijd om een nieuwe huid aan te maken. Als je na een paar dagen de blaar doorprikt, is de kans op infecties veel kleiner. Doorprikken doe je met een steriele naald, ontsmet de huid en gebruik een gaasje om het vocht weg te deppen. Het velletje kun je laten zitten, dat vormt een extra beschermlaagje en zal er uiteindelijk vanzelf afvallen.
Is de blaar open gelopen? Dan is het een open wond. Spoel hem dan eerst schoon met schoon water en dep het droog met een steriel gaasje of doekje. Ontsmet de wond en dek deze af met een (blaar)pleister om bacteriën en vuil geen kans te geven. Regelmatig even opnieuw verzorgen en verbinden.

Oproep!

Voor mijn Weekly Queeste ben ik altijd op zoek naar vragen. Een queeste in een queeste zeg maar. Heb jij een vraag waar je echt niet uitkomt? Wil je weten hoe je sneller kunt worden op een 5 kilometer, hoe je moet toe trainen naar een halve marathon, wat je nu beter wel en niet kan eten in de ochtend voor een wedstrijd, hoe je je het beste kunt kleden bij diverse weersomstandigheden, of je met een kater wel of niet moet gaan hardlopen, wat je doet tegen startkak, hoe je een push up kunt leren of die verrekte double unders? Stuur dan je vraag in! Geen vraag is te gek of te dom. Voor jou ga ik op zoek naar het antwoord. Jouw vraag wordt mijn queeste en voor jou ga ik door water en vuur. Of modder. Voor het antwoord ga ik de strijd aan, het avontuur tegemoet, of ren ik gillend weg. Wie weet zie jij vervolgens jouw vraag mèt mijn antwoord in woord en beeld (o… ooo…) terug op RunAndreaRun.nl! Stuur je vraag in via het contactformulier met als onderwerp “Queeste” en vergeet je naam en mailadres niet.

Reacties


One Comment


Trackbacks and Pingbacks

Leave a Comment


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *