dinsdag 27 december, 2016

Merry Griepmas… – Weekly Queeste #31

ziek koorts

En daar lig ik dan op Tweede Kerstdag. In mijn bed. Met koorts. Dat was niet helemaal de bedoeling… Trainen? Ik moet er even niet aan denken! Maar wat zijn de do’s en don’ts als je verkouden bent of koorts hebt?

De Queeste

Ik ben niet de enige. Overal op social media zie ik mensen die dagen en nachten doorbrengen op toiletten en met emmertjes en thermometers in de weer zijn. De planning met Kerst is ronduit beroerd, maar we hebben het nu eenmaal niet voor het kiezen. Dan maar in mijn bed blijven, proberen iets te eten en vooral niet veel doen. Gelukkig had ik Tweede Kerstdag niets in de planning! Geluk bij een ongeluk. Wél heb ik nu iets om komende week heel goed rekening mee te houden!

Kan ik sporten als ik verkouden ben en wat als ik koorts heb?

Vuistregel bij verkoudheid

Ik voelde vorige week al dat ik niet fit was. Een flinke neusverkoudheid vond het nodig om me al een paar nachten uit mijn slaap te houden. Toen begon ik ook nog eens te hoesten! Mijn mooie plannen om nog een mooie duurloopje te doen vrijdag kon ik mooi op de buik schrijven. Al was het alleen al omdat ik geen lucht kreeg, doordat mijn hoofd helemaal vol snot zat. Maar wanneer kun je nu wel en niet gaan lopen als je verkouden bent? Daar is een simpele vuistregel voor: zit de verkoudheid boven je nek (hoofd, neus, strottenhoofd), dan kun je hardlopen. Maar ik adviseer je wel om het rustiger aan te doen dan normaal. Je lichaam is namelijk bezig met zich te herstellen en dat kost energie. Iedere vorm van training is een aanslag op je weerstand. Zit de verkoudheid onder je nek (hoesten, slijm in de longen): loop dan niet!! Je zult je eerder slechter dan beter voelen en de kans is aanwezig dat je je klachten verergert en hierdoor een longontsteking op loopt. Je zult niet de eerste zijn!
Kortom:

Ben je verkouden? Doe de nek-check. Zit je verkoudheid boven de nek, dan kun je sporten, maar doe het wel rustig aan. Zitten de klachten beneden de nek? Loop dan niet!

Koorts = niet sporten!

Zaterdag dacht ik rustig een beetje weightlifting te gaan doen. Dan blijft de hartslag laag en heb ik toch wat beweging. Dat thuiszitten was ik al spuugzat. De focus lag puur op techniek, niet op zo zwaar mogelijke gewichten verplaatsen. De training ging vrij goed, tot ik aan het einde van de training ging squaten. Normaal squat ik een behoorlijk gewicht weg maar nu voelde ik bij 80% van mijn max de vezels in mijn bovenbeenspieren heftig protesteren… Stoppen dus! Ik weet het aan de verkoudheid, maar de spierpijn de volgende dag was meer dan normaal en Tweede Kerstdag was de oorzaak helder: griep. De hele nacht had ik misselijk in bed liggen woelen met een emmer in de buurt en ik voelde me hondsberoerd, hoofdpijn en spierpijn in de lendenen, onderrug en billen… Dit kwam me bekend voor van een paar jaar geleden…. Thermometer erbij en inderdaad… ik had koorts. Bij koorts is er één gouden regel: voor iedere dag koorts 2 dagen niet sporten!! En dat heeft een heel belangrijke reden. Tijdens koorts is je lichaam in rep en roer en druk bezig een (virus) infectie te lijf te gaan. Sporten met koorts kan een infectie aan de hartspier veroorzaken met hartritmestoornissen of hartfalen tot gevolg! Ik neem aan dat je nog geen zin hebt om dood te gaan. Neem dus die dagen rust voor lief en doe niet ‘stoer’ (ik noem het liever oerdom…) door te gaan trainen met koorts! Je griep er uit zweten? Forget it! Het is een achterhaalde uitspraak, onwijs ongezond en nog gevaarlijk ook!!

Heb je koorts? SPORT NIET (tenzij je het risico wil lopen om dood neer te vallen) en voor iedere dag koorts dien je 2 dagen niet te sporten (2 dagen koorts is dus ná je koorts 4 dagen niet sporten, etc.)

Tips

Rust roest, stilzitten is saai en je word er stijf van. Als sporter is het onwijs moeilijk om toe te moeten geven aan de verplichting van fysieke rust. Zeker als je voor een gaaf event in training bent, een kilometer-doel hebt om te halen deze maand, meedoet aan een runningstreak, of totaal niet stil kan zitten. Daar heeft social media een grote rol in.
1. Voelt een inspanning die je normaal makkelijk aan kan in eens heel zwaar of ongemakkelijk? Doe dan even een stapje terug in je trainingen: schroef je omvang en intensiteit terug of plan een extra rustdag in. Misschien is dat voldoende, maar het kan ook zijn dat je tegen een griepje aan zit te hikken.
2. Hetzelfde geldt voor als je eigenlijk totaal geen zin hebt om te gaan trainen, terwijl je favoriete training op de planning staat. Een heel handige manier van je lichaam om je te laten weten dat het behoefte heeft aan rust.
3. Je hartslag is met koorts in rust al zo’n 10 slagen hoger dan normaal. Niet van schrikken, volkomen normaal. En een signaal dat je lichaam druk bezig is met herstellen. Dat is nog zwaarder dan trainen, dus eigenlijk ben je tijdens koorts al met een enorme duurinspanning bezig.
4. De hele dag op bed liggen weg te meuren is te saai voor woorden en je word er nog stijf van ook. Wat je wel kunt doen in plaats van je fanatieke training is een stukje wandelen of wat stretchoefeningen om de boel soepel te houden. Hou je hartslag laag en trek, als je naar buiten gaat, warme kleren aan.
5. Pijnstillers werken koortsverlagend en zijn (duh) pijnstillend. Dat wil niet zeggen dat je in eens beter bent al voel je je stukken beter! Nog steeds geldt de vuistregel van ‘iedere dag koorts = 2 dagen niet sporten’. Bij een lichte koorts (tot 39 graden) kies ik er voor om geen pijnstillers te gebruiken. Zo voel ik precies wat mijn lijf aan het doen is en hou ik de voet vanzelf wel op de rem. Sporten en pijnstillers? Dacht het even niet!
6. Neemt de koorts toe of houden de verkoudheidsklachten (te) lang aan? Neem contact op met je huisarts! Een bezoek aan de huisarts valt onder je basis zorgverzekering en gaat niet ten koste van je eigen risico. Daarnaast voorkomt een preventief bezoek aan de huisarts eventueel later (hoge) medische kosten (en je eigen risico) bij een verwaarloosde verkoudheid of griep.

Oproep!

Voor mijn Weekly Queeste ben ik altijd op zoek naar vragen. Een queeste in een queeste zeg maar. Heb jij een vraag waar je echt niet uitkomt? Wil je weten hoe je sneller kunt worden op een 5 kilometer, hoe je moet toe trainen naar een halve marathon, wat je nu beter wel en niet kan eten in de ochtend voor een wedstrijd, hoe je je het beste kunt kleden bij diverse weersomstandigheden, of je met een kater wel of niet moet gaan hardlopen, wat je doet tegen startkak, hoe je een push up kunt leren of die verrekte double unders? Stuur dan je vraag in! Geen vraag is te gek of te dom. Voor jou ga ik op zoek naar het antwoord. Jouw vraag wordt mijn queeste en voor jou ga ik door water en vuur. Of modder. Voor het antwoord ga ik de strijd aan, het avontuur tegemoet, of ren ik gillend weg. Wie weet zie jij vervolgens jouw vraag mèt mijn antwoord in woord en beeld (o… ooo…) terug op RunAndreaRun.nl! Stuur je vraag in via het contactformulier met als onderwerp “Queeste” en vergeet je naam en mailadres niet.

Reacties


There are no comments yet, add one below.

Leave a Comment


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *