Gear, gadgets en lifestyle

Review: Garmin Forerunner 620

Garmin is al jaar en dag king of the GPS. Dat bewijst ook dit staaltje techniek, de Forerunner 620. Maar naast GPS heeft dit sporthorloge nog meer functies waar de cijfertjesrfreak van gaat watertanden. Ik mocht dit horloge testen en heb dat uitgebreid kunnen doen. Hoe langer ik hem gebruikte, hoe meer inzicht ik kreeg in mijn prestaties. Dit werkt verslavend!

[heading size=4 style=underline]Gebruik[/heading]De Forerunners van Garmin laten zich bijna allemaal op een gelijke wijze gebruiken. De functieknoppen zijn op dezelfde plaats gesitueerd. Waar mijn eigen 405 voorzien is van een ‘touchring’ heeft de 620 een touchscreen. Dit is even wennen voor wat betreft de gevoeligheid, maar het gemak overwint. Door het screen te unlocken begint de 620 te zoeken naar GPS en hartslag (als je de hartslagband draagt). Over het algemeen is deze snel gevonden, met een enkele uitzondering daar. Die uitzonderingen deden zich overigens ook voor op mijn 405, die ik ter controle droeg. Tijdens de training laat de 620 zich makkelijk gebruiken. Op het display is het mogelijk om verschillende informatievelden te laten zien met onder andere snelheid, gelopen tijd, hartslag, cadans. Spiegeling kan er voor zorgen dat de leesbaarheid niet helemaal optimaal is, maar over het algemeen leest het scherm makkelijk af. Zelfs voor mij als brildrager, die zonder bril traint.
De levensduur van de batterij is lang, tot wel wekenlang in spaarstand en 10 uur in trainingsstand. Zo is dit sporthorloge ook voor de laaaaange afstandsloper een goede optie.
10367142_10203857261619106_3558955352492688200_n
[heading size=4 style=underline]Hartslag[/heading]
De hartslag wordt gemeten via de hartslagmeterband die onder de borst wordt gedragen. Omdat deze hartslagmeter een paar extra functies heeft, zoals de accelerometer, is het een flink kastje dat ik onder de band van mijn sporttop moet wurmen. En daarmee loop ik tegen het enige nadeel van de 620 op: de hartslagmeter schuift door de grootte waardoor ik een aantal keer een schuurplek heb opgelopen. Maar de oplossing is simpel: vaseline smeren. De afneembare zender zorgt er voor dat je na gebruik de band makkelijk kan reinigen.
Het mooie van deze hartslagmeter en accelerometer is dat je een scala aan gegevens uit kan lezen in het online Garmin Connect-programma. Deze data wordt door de software Firstbeat Technologies geanalyseerd en geeft inzicht in een berg aan informatie: cadans, paslengte, grondcontacttijd (GCT), oscillatie (hoeveel je omhoog komt), VO2 max en kun je ook je wedstrijdtijden bij benadering berekenen.
Na je training geeft de 620 je herstelhartslag aan en de hersteltijd tot je volgende training.

[heading size=4 style=underline]Cijfertjes[/heading]Via Garmin Connect heb je online inzicht in al je trainingsgegevens. Om te begrijpen wat de cijfers uit de Garmin nu betekenen heb ik gebruik gemaakt van Het Geheim van Hardlopen en een artikel op Prorun. Met deze informatie kan ik een mooie vergelijking maken tussen mijn gegevens. Ter illustratie heb ik in onderstaand tabelletje een aantal gegevens samengevoegd: een normale trainingsduurloop, een halve marathon in wedstrijdverband (halve marathon Amersfoort van 15 juni) en de wedstrijd van afgelopen weekend over 4,2 kilometer.

[one_five]   [/one_five]

[one_five]Cadence[/one_five]

[one_five]Oscillatie[/one_five]

[one_five]GCT[/one_five]

[one_five]Paslengte[/one_five]

[one_five]   [/one_five]

[one_five]spm[/one_five]

[one_five]cm[/one_five]

[one_five]cm[/one_five]

[one_five]m[/one_five]

[one_five]Training (DL) [/one_five]

[one_five]180[/one_five]

[one_five]8,3[/one_five]

[one_five]250[/one_five]

[one_five]0,93[/one_five]

[one_five]Wedstrijd (HM)[/one_five]

[one_five]186[/one_five]

[one_five]8,6[/one_five]

[one_five]236[/one_five]

[one_five]1,16[/one_five]

[one_five]Wedstrijd (kort)[/one_five]

[one_five]192[/one_five]

[one_five]8,5[/one_five]

[one_five]208[/one_five]

[one_five]1,23[/one_five]

Garmin geeft geen waardeoordeel over de waardes, maar brengt de verschillende soorten lopers onder in kleurprofielen.
garmin

Interessant om te zien is dat hoe hoger het tempo, hoe ‘beter’ de waardes. Voor mij is het duidelijk dat ik, om efficiënter te lopen, iets moet doen aan mijn grondcontacttijd en oscillatie. Loopscholing en gerichte intervaltraining maken de komende maanden zeker deel uit van mijn trainingsschema voor Berlijn.

[heading size=4 style=underline]Conclusie[/heading]De Garmin Forerunner 620 is een ongelooflijk geavanceerd stukje techniek. Ik heb nog niet eerder inzicht gehad in mijn VO2 max en de bovenstaande gegevens. Of dit de werkelijkheid ook benaderd, of dat er een slag om de arm gehouden moet worden is mij niet geheel duidelijk. Ik heb hier (nog) geen graadmeter voor. Om de gegevens te begrijpen moet je even wat onderzoek doen, maar de het inzicht dat je hiermee verkrijgt helpt je om jouw prestaties te verbeteren door bijvoorbeeld aanpassingen in de training of loopscholing.
Hiervoor is het wel noodzakelijk om de hartslagmeter te gebruiken, omdat deze alle gegevens verzameld. Als Garmin nog iets verzint om de hartslagmeter wat comfortabeler te maken is er voor mij geen nadeel meer te bedenken.
De Forerunner 620 maakt een statement. En dat statement kun je ook buiten je training bij je dragen, want hij is makkelijk als casual watch te gebruiken, mede door de lange levensduur van de batterij.
Voor de vervanging van mijn eigen (bijna antieke) Forerunner 405 een hele serieuze overweging waard.

Gebruikte bron: Garmin Connect, Prorun.nl en Het Geheim van Hardlopen

6 reacties

    • Andrea

      Over het algemeen zijn de sportwatches van Garmin super! Het is maar net welke gegevens je er uit wilt halen. Maar hoe meer mogelijkheden ik aangeboden krijg, zoals bij de 620, hoe verslavender het wordt!

  • Elsa

    Ik zit al een tijdje te twijfelen of ik mijn Forerunner 405 vóór de marathon nog ga vervangen. Ik wilde van deze 620 graag weten of die wél een 4 uur durende marathon aan zou kunnen, aangezien ik verwacht dat mijn 405 dat niet gaat redden. Bedankt voor het antwoord!

    • Andrea

      Dat haalt de 620 makkelijk. Plus dan alle andere gegevens die je er uit kunt halen zijn zeker in aanloop naar de marathon ongelooflijk interessant!

  • Elsa

    En nog eens een vraagje. Ik gebruik regelmatig de koers/rit/route functie op mijn FR405 (net hoe je het noemt), oftewel een TCX- danwel GPX-bestand inladen en met de GPS de hele route lopen. Ik las ergens dat deze functie niet op de 620 zit. Klopt dat? Zou vervelend zijn als je dit (zoals ik) wel verwacht, je koopt hem en het zit er dan niet op.

    • Andrea

      Hoi! Klopt inderdaad dat die functie niet in de 620 zit. Moet eerlijk zeggen dat ik die functie in de 405 nauwelijks/nooit gebruik, dus ik mis het niet. Maar eigenlijk verwacht je in zo’n volledige sportwatch ook een kaartenfunctie te hebben.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

error: Content is protected !!