Inspiratie

Marathon van Parijs #4

En dan krijg je als trainer op de vraag “Hoe is het gegaan” de reactie “***, ik kan wel janken…”. Dan gaat er wel even wat door je heen… Wat is er gebeurd, wat is er mis gegaan? Zelia liep zondag in voorbereiding op de Marathon van Parijs de halve marathon tijdens de Groet uit Schoorl Run. Gisteren las je haar wedstrijdverslag aan mij. Vandaag mijn reactie aan haar.

Lieve Zelia,

Ik heb heel erg uitgekeken naar je brief. Want waarom kregen we via facebook zondag  niet zulke goede berichten te horen en een verdrietige foto te zien? Maar nu ik jouw verhaal lees begrijp ik je frustratie, woede en verdriet. En daar moeten we iets aan doen! Want het kan niet zo zijn dat jouw droom om in Parijs een marathon te lopen in een nachtmerrie veranderd!

Het is misschien een dooddoener om te zeggen “shit happens’. Hoe goed je voorbereiding ook is, hoe sterk je je ook voelt, als het tussen de oren niet goed zit, dan heeft dit (heel veel) invloed op je prestaties. Daar kan ik na Berlijn wel over meepraten, helaas. Jammer genoeg overschaduwen deze gevoelens van falen/teleurstelling alle positieve punten. Want over één ding kan ik heel duidelijk zijn: je hebt jezelf tijdens de Groet uit Schoorl Run overwonnen! Je had kunnen stoppen, uit kunnen stappen, bij de pakken neer gaan zitten. Maar dat deed je niet. Je bent doorgegaan. Tot over de finish in een bloedgang en er voorbij!

Laten we eerst alle positieve punten op een rijtje zetten:
– Je hebt bijna 3 kilometer ingelopen. Iets wat je normaal gesproken liever niet doet, maar nu wel hebt gedaan, om uiteindelijk aan 24 kilometer te komen.
– De eerste 8 kilometers zat je in een heerlijke flow, genoot je van iedere stap en van het gezelschap van Anke.
– Je hebt jezelf herpakt nadat je er helemaal doorheen zat door die rotauto. Noa en je vriend waren hier een positieve factor in.
– Het drinken en innemen van de koolhydraten ging (op een thee na) goed.  Daar heb je eerder mee lopen worstelen. Je krijgt hier gewenning in: dat is waar trainen voor is!
– Je hebt gedurende je loop een prima gemiddelde hartslag gehad.
– Zelfs in de klim op kilometer 8-9 kon je je tempo zonder moeite vast houden.
– Je hebt een pr gebroken door voor het eerst 24 kilometer te lopen.
– Je hebt voor jezelf een snelheidsrecord gebroken met je eindsprint. Met al 23 kilometer in de benen!! Je geeft aan dat je nog energie genoeg had. En dat is top! Zeker na je mentale inzinking onderweg.
– Je gaf aan de volgende dag nauwelijks spierpijn te hebben. Wat betekent dat je lichaam de belasting, ook in deze hartslagzone, goed kan verdragen. Dat is goed nieuws voor je verdere voorbereidingen voor de marathon.

Dan de punten die niet goed verliepen.
– Je was te warm gekleed en hebt lopen worstelen met het uitdoen en opbergen van je jasje, waardoor je uit je ritme was. Daar kom ik zo op terug.
– Je liep geen PR, terwijl je daar op gebrand was. Maar dat kwam grotendeels door…
– … je tijdslimietangst. Met als gevolg dat je bijna besloot om de marathon maar niet meer te gaan lopen.

Dat is een hele rij aan positieve punten tegenover enkele negatieve. En toch heeft die negatieve gedachte de overhand op alles wat positief is. Als we het voor elkaar krijgen om deze negatieve gedachte te bannen, dan zul je met veel meer plezier een wedstrijd (waar dan ook, hoe lang dan ook) lopen. Want hoe was je mentaal geweest als er geen auto was geweest en je ongestoord je kilometers had gelopen? Dat had een groot verschil uitgemaakt. Het had je heel veel energie gescheeld door niet steeds achterom te kijken, te stoppen en weer op gang te komen om over de stress in je hoofd (dat zich ook lichamelijk vertaald) maar niet te spreken.

Het is nu eerst tijd om te analyseren hoe (goed) je hebt gelopen en het relativeren van je gevoel. Want een paar punten, waar je zelf niet altijd invloed op hebt, moet je wel even in je gedachten meenemen.
Sinds een aantal weken tik je iedere week de afstand van de halve marathon aan in je trainingen. Weet je nog dat we in aanloop naar de halve marathon in Eindhoven de laatste twee weken het schema afbouwden? Dat gebeurde nu niet! Deze Groet uit Schoorl Run is ‘gewoon’ onderdeel van je trainingsschema. Daarmee is de rust die je tussen je laatste lange langzame duurloop van 21+ kilometer een stuk minder dan in aanloop naar Eindhoven. Dit kan invloed hebben op je eindtijd. Blame me…
Daarnaast stond er een venijnige wind in de duinen, die je precies op de kop had. Vorig jaar had ik de mazzel dat ik hem daar keihard in de rug had! Het weer heb je niet in de hand, maar maakt een wezenlijk verschil in de energie die je in iedere pas moet steken en je kilometertijd. Dubbelop wordt je hier dus tegen gewerkt.
De auto…
Kortom: de puzzelstukjes moeten op het juiste moment op de juiste plek vallen om een PR te kunnen lopen. Dit was niet het moment. Dat is jammer, maar geen reden om je marathon in Parijs niet te kunnen lopen. Want uiteindelijk is dat je hoofddoel, de rest is bijzaak. Zie deze race als een groot leermoment, want je steekt hier heel veel van op, waar je straks je voordeel mee kunt doen. Wij gaan eens serieus om de tafel om er voor te zorgen dat je die tijdslimietangst onder de duim kunt houden.

Dat PR komt er echt wel, wees daar niet bang voor. Hoe graag je ook wilt bewijzen sneller te zijn dat in Eindhoven. Jij en ik weten dat je het kan. Das het belangrijkste.

Dan nog de tip van dag: kleed je niet te warm. Eigenlijk moet je je zo kleden, alsof het 10 graden warmer is. Tijdens de inspanning loopt je temperatuur op en moet je lichaam warmte via de huid kwijt kunnen. Te veel laagjes kleding bemoeilijkt dit, waardoor warmtestuwing plaats kan vinden in je lichaam. Voordeel van laagjes, is dat je je bovenste laagje uit kunt doen. Tijdens een training geen probleem, maar tijdens een wedstrijd kost het tijd om je jasje op te bergen. Wat je kunt doen is na je warming up al je bovenste laagje uitdoen en tegen de wind of kou een vuilniszak aantrekken (knip vooraf even een hoofd- en armgaten in de zak), of een jasje dat je bij de start achter kunt laten. Vaak wordt deze achtergelaten kleding gedoneerd aan een goed doel.

Op naar de CPC!

Liefs, Andrea

[heading size=4 style=underline]Onze brieven[/heading]Zelia traint al enige tijd op mijn persoonlijke hardloopschema’s. Ze houdt mij middels een briefwisseling op de hoogte over haar voorbereidingen op de Marathon van Parijs, de dingen waar ze tegen aan loopt, vragen die ze heeft, etc. waar ik (kan ook niet anders met een briefwisseling) weer op antwoord. Een brief gemist?
Zelia: PR op de halve marathon
Andrea: trainer in stuitermodus
Zelia: een grote teleurstelling

Eén reactie

  • Jan Willem

    het motiveren en stimuleren zit je in het bloed. Mooi om te lezen. Ik steek er ook nog wat van op.
    Zelia, je boft met zo’n coach. Enne……die marathon gaat je zeker lukken!

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

error: Content is protected !!