Gear, gadgets en lifestyle

Review: Mooier Fit!

Zo’n extra dagje vrij geeft me mooi de gelegenheid om eens met mijn neus in de boeken te duiken. Lekker ontspannen, de beentjes omhoog en ik word er nog mooier fit van ook! Want het boek Mooier Fit! van Women’s Health USA redactrice Michele Promaulayko geeft vrouwen een berg aan tips om je mooier en fitter te voelen.

[heading size=4 style=underline]Shop a body[/heading]Daar zit ik dan in de zon met een groot boek. Niet het meest handzame formaat voor buiten in de zon, maar door de belofte dat ik met het 6-wekenplan mijn mooiste lichaam ooit verkrijg, neem ik dat op de koop toe. Ik blader eerst het boek door en wat mij opvalt zijn de ongelooflijk strakke en vooral glad gefotoshopte vrouwen op de foto’s (ik ken geen vrouw zonder ook maar één rimpel onder haar voet) met maatje mini, die het woord cellulitis niet kennen. Ok… ik ben niet dik, maar ik voel aan mijn water dat ik in zes weken echt niet zo’n strak en rimpelloos lijf ga krijgen, al eet ik vanaf nu alleen nog maar sla en smeer ik me helemaal murw met liters rimpelbestrijdende creme! En dat is meteen mijn kritiek op het boek. Want hoe streng we ons ook aan dat 6-wekenplan gaan houden, we komen niet in de buurt van de dames in het boek. Sterker nog: het onrealistische photoshopwerk kan ook nog eens demotiverend werken…
Ok, dat was mijn kritiek op het boek, want verder heb ik het met plezier gelezen en er ook best wel wat leuke weetjes en tips uit gehaald.

[heading size=4 style=underline]Naakte waarheid[/heading]

Dit boek is voor iedere vrouw die zich naakt ooit onzeker heeft gevoeld – in de kleedkamer, slaapkamer, of elders. Jij bent het waard om trots te zijn op je lijf en wie je bent, met of zonder kleren.

Met deze quote opent het boek. En op de vraag of ik me wel eens onzeker voel kan ik alleen maar volmondig ja zeggen. Helemaal als ik die megaslanke lichamen in het boek zie, terwijl ik in mijn bikini in de tuin lig. Ik kies toch maar voor een glaasje citroenwater in plaats van malibu… alle calorieën lijken in eens te tellen… Het boek is opgedeeld in twee delen: de starterskit en het Mooier Fit!-bodymenu.
10377628_10204045157436384_7691432753870529323_n

[heading size=4 style=underline]Starterskit[/heading]Dat dit boek niet alleen een verantwoord dieet- en sportprogramma bevat wordt me meteen duidelijk. In klinkklare taal vertelt Michele over de onzekerheden waar menig vrouw tegen aan loopt, maar vooral hoe je je mindset kan veranderen om meer zelfvertrouwen te krijgen. Met simpele tips over houding, verzorging en een vooruitblik over wat me de komende weken te wachten staat qua voeding en sport, ben ik eigenlijk wel enthousiast geworden.

[heading size=4 style=underline]Voeding[/heading]Het voedingsplan is eigenlijk heel simpel. Naast 20 powerfoods en een lijst aan basisingrediënten is er ook een lijst van smaakmakers (kruiden, dips, etc.). Na een tweedaagse detox gaat je 6-wekenplan echt van start. De gerechten die in het plan zijn opgenomen zien er allemaal smakelijk uit. Je moet wel zelf experimenteren met hoe je alles klaar maakt, want recepten staan niet in het boek. Een ander nadeel is dat de gerechten gericht zijn op het verliezen van gewicht en ‘maar’ 1400 calorieën per dag bevatten. Wie fanatiek sport en niet zo zeer wil afvallen, zal aanpassingen moeten doen in de gebruikte hoeveelheden om zo voldoende calorieën en voedingsstoffen binnen te krijgen. En tja, heb je dit voedingsplan dan nodig? Leuke ideeën haal je er in ieder geval wel uit!
10308552_10204045159716441_1670622472941638859_n

[heading size=4 style=underline]Beweging[/heading]Gelijktijdig start je ook met je bewegingsplan. Iedere week wissel je 2 krachttrainingen, 2 intervaltrainingen en een vrije training met elkaar af. Het mooie is, dat je bijna alles vanuit huis kan doen. Sommige oefeningen vragen wel equipment maar met een beetje creativiteit kun je hier zelf een draai aan geven. Enige nadeel van thuis je oefeningen doen, is dat er geen instructeur is die je kan corrigeren als je ze niet goed uitvoert. Het makkelijkste is om de oefeningen dan voor een grote spiegel te doen of met vriendlief in de buurt.
Je 6-wekenplan volbracht? Maak dan maatwerk van je workouts om je zwakke punten te versterken met de daarvoor bestemde trainingsprogramma’s (onder andere platte buik, benen, armen, borsten), die op je 6-wekenplan volgen.

[heading size=4 style=underline]Voor wie?[/heading]Over all is het een informatief en vooral leuk boek om te lezen. De sprekende voorbeelden en de combinatie van tips, voeding en oefeningen is afwisselend en leest lekker weg. Het boek kan voor veel vrouwen net dat duwtje in de rug zijn om die paar pondjes te verliezen. Alhoewel. Het kan zo leuk in een boek beschreven staan, uiteindelijk moet je het zelf doen. En die discipline moet je met of zonder boek zelf opbrengen. Werkt die mooie rimpelloze lach van het covermodel dan nog wel motiverend, of eerder afstotend?
En voor mij? Als fanatiek sporter, die ook thuis eens wat variatie in oefeningen wil, staan er leuke oefeningen in ter uitbreiding van het thuisarsenaal. Daarnaast is het een leuk naslagwerk voor wat maaltijdtips. Jammer genoeg missen de recepten. Gelukkig kan ik zelf wel wat creatiefs fabriceren en anders is er altijd nog vriendlief die kan toveren in de keuken.

Het boek Mooier Fit! is via Bol.com te bestellen voor €19,95.