Persoonlijk

Tri before you die

Tja, en toen was het ineens zover. Na maanden van zwemmen, fietsen en uiteindelijk ook weer hardlopen (hoera!), stond die eerste triatlon dan toch echt aan de deur. Eerst dacht ik dat hij nog wat aan de vroege kant was (is het nu al eind mei?!), maar toen ik hem flink om de deur hoorde bonzen wist ik: ‘Oh no! This shit is finally getting real!’

20150523_184750
[heading size=4 style=underline]Volksverhuizing[/heading]En daar sta je dan. Als tryatleet. Met je grote mond en je goede gedrag. Niks geen weg meer terug. De pressure is on en het is nu de schone taak aan jou om al die trainingen ook waar te maken. Een dodelijke cocktail aan emoties raast door mijn buik. Van spanning en sensatie tot complete doodsangst. Want, er komt nogal kijken bij zo’n triatlon. Wie denkt dat drie sporten ‘aan elkaar plakken’ lastig is, heeft duidelijk nog niet eerder een tas gepakt voor een triatlonwedstrijd. Geloof mij, een medium volksverhuizing is er niks bij. Trisuit, wetsuit, zwembril, badmuts, fiets, fietsschoenen, loopschoenen, elastieke veters voor in loopschoenen, handdoek, nog een handdoek, twee bidons, extra setje droge kleren, extra paar gewone schoenen, eten, gelletje, startnummerband, chipband, chip, en een grote dosis stalen zenuwen.

IMG_20150525_091735
[heading size=4 style=underline]Gouden tips[/heading]Want eerlijk? Ik vond het maar retespannend die eerste keer. Je kunt nog zoveel filmpjes op youtube hebben gekeken over racetactieken en wisseltips, maar in het echt is gewoon een kwestie van live and learn. Afkijken, nadoen en af en toe zelf gewoon keihard op je bek gaan. Niet dat dit erg is natuurlijk (al doende leert men), maar mocht je toch wit tips en trucs kunnen en willen gebruiken, dan wil ik ze als vers omgedoopt triatleet bij deze graag met je delen:

Regel 1
De helm! Héél belangrijk. Zonder fietshelm geen race. Eén van de eerste regels die je als beginnend triatleet moet onthouden is: eerst je helm opzetten, dan pas je fiets pakken. Én, eerst je fiets terugzetten, dan pas je helm afdoen. Simpel toch? Dacht ik ook. Maar niemand had me gezegd dat je ook al bij het stallen van je fiets in het parc fermé je helm op moet zetten. Ter controle. Ik had natuurlijk geen idee en uiteraard zat mijn helm precies onderop in mijn tas. Maar hij stond mooi (toch leuk, een complimentje om je race mee te starten) en werd goedgekeurd. Als je helm maar goed zit!

Regel 2
Het parc fermé. Dé plek waar het allemaal gebeurt. De grote wisselzone. Van zwem- naar fiets- naar loopoutfit. En dat allemaal het liefst zo snel mogelijk. Tactiek dus. En je spullen zo efficiënt mogelijk neerleggen. Maar hoe in vredesnaam? Dit is een puntje van puur afkijkwerk. Je staat met z’n allen als sardientjes op elkaar, dus waarom zou je dan geen gebruik maken van de ervaring van je buurman of buurvrouw en gewoon op die manier alles zo strak mogelijk inrichten als zij. Uiteraard met stoïcijns en stoer gezicht. Niet al je tegenstanders hoeven te weten dat je dit pas voor de eerste keer doet.

20150525_131444
Regel 3

De wasmachine. De oh zo beruchte wasmachine. Je zal er vast al wel over hebben gehoord. Het moment dat je in het water met z’n allen naar een boei wil zwemmen en er een soort watercentrifuge ontstaat waar zelfs de persil megaperls niet tegen opgewassen zijn. Ah kijk. Je herkent de regel? Goed. Vergeet hem dan maar weer heel snel. Want die wasmachine? Die is er niet. Tenminste, hij is er wel, maar draait niet alleen volle toeren bij de boei. Hij gaat aan op het moment dat het startschot gaat en staat voor de rest van de rit ingesteld op lang programma! Man o man o man…ik was schoon, maar had er na 500 meter ook meteen schoon genoeg van!

20150525_134624
Regel 4

Het parcours. Het kan handig zijn om van tevoren het parcours een beetje te bestuderen. Sowieso is het niet onverstandig als je van tevoren weet of jouw afstand uit één of meerdere fiets- dan wel looprondes bestaat. Toch lullig als je net een rondje te weinig fiets. Of helemaal kapot nog een rondje extra loopt. Nu had ik mijzelf van tevoren goed ingelezen over mijn aantal rondes (2x met de fiets en 2x lopend), maarja, als je dan eenmaal je eerste ronde hebt gehad en ineens mensen ziet afslaan en jij daar met je domme kop achteraan gaat….Dan zou het dus zomaar kunnen dat je per ongeluk alweer richting parc fermé gaat in plaats van richting ronde 2. Het is overigens wel een goede manier om je 180 graden draai per fiets eens zo snel mogelijk te oefenen.

Regel 5
Dé man. In bijna iedere wedstrijd (en soms zelfs tijdens trainingen) kom je ze tegen: ‘van die mannen’. Of het nou op de weg, op de fiets of in het zwembad is, je hebt altijd van die mannen die er net niet helemaal tegen kunnen als ze door een vrouw ingehaald worden. Hijgend, kreunend en steunend komen ze voorbij, zichzelf compleet in het zweet werkend zodat ze jou maar net voor kunnen blijven. Mijn tip bij dit soort gevallen? In eerste instantie gewoon laten gaan (goed voor hun ego) en daarna alsnog keihard terugpakken (sorry not so sorry). De blik die je krijgt als je de man na het fietsen ‘fluitend’ voorbij loopt is goud waard!

IMG_20150525_181707
Regel 6

Verzet je niet tegen support. Het kan zo zijn dat mensen je spontaan willen komen aanmoedigen als je voor het eerst een triatlon gaat doen. Dit kan in eerste instantie zijn omdat mensen nieuwsgierig zijn (triatlon…is dat niet iets met langlaufen en schieten?). Of omdat ze houden van leedvermaak (woehaha, die gekken gaan zwemmen in de gracht!). Maar wellicht dat ze ook wel gewoon oprecht komen voor jou. Mocht dat laatste het geval zijn: paniek dan niet. Ik kan me voorstellen dat je het niks vindt en als een extra ‘druk’ voelt (shit, nu moet ik het helemaal goed doen!). Maar geloof mij, zodra je de race bent gestart, is er niks fijner dat mensen die speciaal voor jou langs de kant staan te juichen. Hoe erg je ook in het water verzuipt of hoe verkeerd je ook fietst: zij vinden jou op dat moment de allerbeste. En ook al is dat bij lange na echt niet waar. Het voelt wel heel goed dat er zo over je wordt gedacht!

P1050598
Regel 7

De aller-állerbelangrijkste regel: GENIET! Je eerste triatlon is eng, spannend, nieuw, zwaar, uitputtend en nog veel meer. Maar hoe zenuwachtig je ook bent of hoe moe je ook wordt, blijf ten alle tijden genieten! Het is je eerste keer, dus niks geen verwachting. Het enige dat je hoeft te doen is finishen. Met een big BIG smile!

[heading size=4 style=underline]And smile![/heading]En als je het dan hebt gedaan. Als je dan al die regels hebt nageleefd en eindelijk van try naar tri bent gegaan…. Dan kun je een week lang alleen nog maar met die big smile op je gezicht rondlopen, zijn alle schoonheidsfoutjes en beginnerszenuwen verleden tijd, ben je de wasmachine alweer bijna vergeten en is het enige dat je aan anderen zou willen meegeven: Tri! Just tri before you die!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

error: Content is protected !!