Training

De voordelen van krachttraining

Op mijn 17e ben ik begonnen met sporten op de sportschool. Dat is jong, maar ik had in die tijd veel last van mijn knieën en een bezoekje bij de orthopeed wees uit dat ik een probleem aan de knieschijven had. Ik moest er overheen groeien. Maar in die tijd kon ik geen gymles normaal mee doen.

[heading size=4 style=underline]Where it all started[/heading]De sporten, waarbij ik korte draaibewegingen moest maken, zoals basketbal, volleybal en hockey resulteerden er in dat ik halverwege de les met onhoudbare pijn op de bank zat. Mijn gymleraar gaf me toen een advies waar ik hem nog altijd dankbaar voor ben: ga fitnessen. Door de spieren in de benen te trainen met cadio-oefeningen zonder schokbelasting (steppen, roeien, fietsen, etc,) en krachtoefeningen zou ik de spieren in mijn benen sterker maken, waardoor de belasting op de knieschijven zou verminderen. Die noodgedwongen bezoekjes aan de sportschool groeiden al snel uit tot een verslaving, waarbij ik steeds harder en zwaarder ging trainen. En toen ik voor de grap eens op de loopband ging hardlopen en na 10 kilometer nog steeds geen pijn in de knieen had, kwam er een nieuwe verslaving bij. Ik ging hardlopen.

[heading size=4 style=underline]De voordelen[/heading]Bezoekjes aan de sportschool behoren nog steeds tot mijn vaste trainingsroutine. Ik merk dat als ik geen krachttraining doe, ik sneller last krijg van pijntjes. En dat blijkt niet zo vreemd. Maar krachttraining heeft nog meer voordelen!

1. Voorkom blessures
Door krachttraining worden niet alleen je spieren sterker, maar ook je pezen en banden. Hierdoor vermindert de kans op blessures. Juist de samengestelde oefeningen die je met een laag gewicht of met je eigen gewicht (met bijvoorbeeld een TRX) uitvoert en waarbij je meerdere spiergroepen aanspreekt, zijn belangrijk.

2. Gewichtsbeheersing
Spieren zorgen ervoor dat je meer calorieën verbrandt, ook in rust. Wil je je gewicht onder controle houden, of afvallen, dan is alleen cardio-training niet voldoende. Juist door krachttraining er bij te doen, blijft het motortje branden.

3. Effectief en efficiënt
Krachttraining hoeft niet veel tijd te kosten. Sterker nog, 1 tot 3 keer per week een intensieve krachttraining  van 30 minuten is zelfs effectiever dan alleen maar cardio-training, zoals hardlopen en fietsen. Vooral de High Intensity Interval Training, waarbij je de oefeningen op een zeer intensieve wijze uitvoert en tussendoor een korte rust heb (zoals het power circuit van afgelopen vrijdag) geven je lichaam een boost. De rust tussen de oefeningen geeft de spieren net voldoende tijd om te herstellen voor je volgende serie.

4. Houding
Sterke spieren helpen om een goede houding aan te nemen. Een rechte houding voorkomt rugklachten. Vooral mensen met een zittend beroep doen er goed aan om de core-stability te trainen. Dat zijn alle spieren in de romp van het lichaam, zoals je rug- en buikspieren.

5. Powerlijf
Getrainde spieren zorgen niet alleen voor een goede houding en een sterk lichaam, maar de toning van de spieren laten je er strak en sportief uitzien. Het zwembandje maakt plaats voor een strakke buik of zelfs een sixpack. Omdat spiermassa zwaarder weegt dan vet kan het zijn dat de weegschaal niet het gewenst gewicht aangeeft, terwijl je kleding ruimer is gaan zitten. Laat je dus niet leiden door cijfertjes, maar door je spiegelbeeld.

[heading size=4 style=underline]Watch out![/heading]Als je begint met krachtoefeningen of High Intensity Interval Training, zorg er dan voor dat je dit onder begeleiding doet. Het uitvoeren van oefeningen (met en zonder gewicht) op een verkeerde manier, kan leiden tot blessures. Je lichaam moet eerst wennen aan de beweging, voordat je het gewicht op gaat voeren. De spieren kunnen zich snel aanpassen, maar juist de pezen en banden worden vaak vergeten. Doordat deze slechter doorbloedt zijn is de kans op blessures bij overtraindheid groter.

 

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

error: Content is protected !!