Training

Een kennismaking met mindful run

Wie mij kent zal me met minstens één woord uit het volgende rijtje omschrijven: druk, lachebek, energiek, spring in ’t veld, ongeleid projectiel. Maar ik heb ook een andere kant. Eentje die naar binnen is gekeerd.

[heading size=4 style=underline]Mind your mind[/heading]Al langere tijd kamp ik met de gevolgen van PTSS/burn out en is mijn hoofd een chaos. Gelukkig komen dingen steeds meer op een rijtje, maar als het chaos is in mijn hoofd, dan kan ik niet meer normaal functioneren. Dan slaat mijn fysieke systeem op spaarstand en gaat mijn energie naar mijn hoofd. Gevolg: ik zit beweginginsloos voor me uit te staren, terwijl ik in mijn hoofd 1001 dingen tegelijk aan het doen ben. Toen Gert me uitnodigde om deel te nemen aan zijn eerste clinic mindful run, zei ik ook direct JA!! Een beetje mindfulness staat op mijn to do list en deze kans liet ik dan ook niet liggen.

[heading size=4 style=underline]Balans[/heading]Afgelopen vrijdag stond ik met nog twee dames en Gert in de Soesterduinen. Een prachtige locatie: bos, stuifduinen en heide worden afgewisseld. Nog een voordeel: in dit deel van de Soesterduinen is het onwijs rustig! Gert legde ons uit wat we gingen doen, want een training mindful run bestaat niet alleen uit hardlopen, maar ook uit allerlei oefeningen en vooral het leren voelen. Omdat wij vandaag een kennismakingsclinic kregen, zouden we diverse oefeningen krijgen, die in een meerweekse cursus verder uitgewerkt kan worden. Tijdens ons voorstelrondje bleek wel dat we allemaal onze eigen redenen hebben om mee te doen aan deze clinic. We zijn te druk in ons hoofd, luisteren niet goed naar ons lichaam, hebben zo nu en dan blessurepijntjes, ondervinden stress of zoals ik burn out klachten, etc. De afgelopen tijd heeft sport mij door een moeilijke  periode heen geholpen, dus ik kan niet meer dan beamen dat sport tijdens een burn out goed is voor je. Maar soms vergeet ik te voelen met mijn lijf en is het enkel doorstoempen in mijn hoofd. Tijd om eens balans terug te brengen.
IMG_20160819_103019
[heading size=4 style=underline]Mindful run[/heading]We begonnen eerst met een ademhalingsoefening. Hoeveel keer haal je in een minuut adem? Deze oefening ken ik ook uit het sportrusten en ik kwam uit op 6 keer in en (5x) uitademen. Dat is overigens vrij laag. Vervolgens werd de ademhaling uitgelegd. Zit je bijvoorbeeld heel hoog in je aantal ademhalingen, dan kan het zijn dat je heel oppervlakkig adem haalt en je buik niet gebruikt. Als je dit ook doet tijdens hardlopen, kan dit invloed hebben op je efficiëntie, looptempo, gevoel, etc. Vervolgens een stukje inlopen naar een rondje van zo’n 300m, waar we op diverse snelheden liepen (praten werd ons verboden) en na het hoogste tempo eens moesten proberen om alleen door de neus te ademen tijdens het herstel. Dit zou er voor zorgen dat je sneller herstelt. Bij mij niet, want volgens mij heb ik last van een chronische snotneus en kreeg ik nauwelijks lucht. Ook leuk: een rondje met tape op de mond lopen, zodat we gedwongen werden om enkel door de neus te ademen. En juist dán kom je andere bosgebruikers tegen! Wat zullen die gedacht hebben! Als we dan ook nog eens proberen een foto te maken, houd ik het bijna niet meer. Alleen lachen met tape op de mond is onmogelijk. Eindelijk is het iemand gelukt om mij de mond te snoeren! Hilarisch! Al was dat niet het doel van de oefening. Het liet ons voelen wat ademhaling door de mond en door de neus voor invloed heeft op je looptempo, herstel en hartslag. Door je te focussen op de ademhaling kom je meer in het hier en nu: de key van mindful run. Met als gevolg je hoofd leegmaken en meer genieten van het moment.
20160819_101225
[heading size=4 style=underline]Efficiëntie[/heading]We verplaatsten ons naar de stuifheuvels, waar we eerst onze pasfrequentie gingen tellen. Bij een hoge pasfrequentie verbruik je minder energie en  is de belasting voor gewrichten, pezen en spieren minder groot en de kans op blessures kleiner. Vanuit een hoge pasfrequentie kun je ook gaan oefenen met een voorvoetlanding. Maar eerst een leuke singletrack die ons naar het midden van de stuifheuvels bracht, waar een groepje bomen op een heuvel een eilandje vormde.
20160819_103835Daar deden we een meditatie oefening. Een mantra in het hoofd hielp ons om onze gedachten niet af te laten dwalen. Grappig om te merken dat vooral mijn gehoor scherper leek, want ik hoorde overal vogeltjes, krekels en Gert die om ons heen sloop om foto’s te maken. Deze oefening had een heel relaxte uitwerking. Waarom neem ik niet vaker de tijd om eens even helemaal aan niets te denken?
Terug bij het eerste rondje gingen de schoenen uit voor een rondje op blote voeten om zo eigenlijk gedwongen te worden op de voorvoet te landen. Vanwege mijn achilles en compressiekousen hield ik de schoenen aan, al zag het zachte gras er wel heel uitnodigend uit. Ter afsluiting deden we nog twee zonnegroetjes. Dit was een heerlijk begin van de dag!

[heading size=4 style=underline]Mijn ervaring[/heading]Deze clinic liet ons in korte tijd kennis maken met mindful run. Een trainingsgroepje is klein, zodat iedereen ruime aandacht krijgt en je ook de mogelijkheid hebt tussen de oefeningen door met elkaar ervaringen uit te wisselen. Ik heb van alles gevoeld en had bij een aantal oefeningen echt het idee alleen maar met dat moment bezig te zijn. Maar één zo’n training is natuurlijk niet genoeg om alle voordelen uit mindful run te halen, alle technieken aan te leren en dit ook dagelijks in je leven toe te passen. Ik ben in ieder geval erg enthouasiast over deze manier van hardlopen. Tijd en afstand zijn echt totáál niet van belang, er ligt geen druk van prestatie op. Alleen jouw gevoel en ervaring doet er toe. En aangezien die voor een ieder anders kan zijn, kun je niets fout doen. Eigenlijk best wel bevrijdend! Zeker als je vaak of alleen maar doelgericht traint. of een enorme prestatiedrang hebt. Als aanvulling op de reguliere training en om de drukte van alledag het hoofd te bieden vind ik mindful run echt een aanrader.

Kun je ook wel een cursus mindful run gebruiken? Aanstaande vrijdag (26 augustus 2016) start Gert met een 5-weekse cursus in Soest. Maar er zijn nog meer locaties in Nederland waar mindful run wordt gegeven. Check daarvoor dit overzicht. En… ik ga zelf ook de opleiding tot mindful run instructeur volgen! Dus straks kun je ook bij mij terecht!

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

error: Content is protected !!