Training

Sports diary #39 2022

De eerste week vakantie zit er op, maar ik heb nog een week te gaan. En die start in de Eifel bij Alwin in zijn huisje en eindigt thuis, maar met een tussenstop in Zuid-Limburg.

Zondag
Het is hier een heel stuk frisser en ik word met een koude neus wakker onder mijn donzen dekbedje. Het weer wordt de komende week best wel wisselvallig, dus besluiten we dat als we willen gaan hiken, dat vandaag moeten gaan doen.
Een route van 20 kilometer door de vulkanische heuvels van de Eifel, schattige dorpjes en eindigend bij de ruïne van Kronenburg, vlakbij het park. Jammer genoeg krijg ik halverwege flink last van de Achilles, omdat mijn schoenen er tegenaan drukken. Maar dit had ik vooraf al voorzien, dus hup, andere schoenen aan en verder! Nare gevoel instant weg!

Maandag
Qua weer is het niet een echt beste dag. De wolken hangen in het dal en op het moment dat ik klaar ben om een rondje te gaan hardlopen, begint het te regenen. En die temperatuur! Dit is echt even wennen na een zomer met hete, lange dagen. Loop ik daar in mijn korte broek en shirtje met 8 graden. Gelukkig heb ik een regenjasje, dat me in ieder geval droog houdt. Via het stuwmeer loop ik naar het volgende dorpje, waarna het steil omhoog gaat en een verrassend leuke route zich door de heuvels slingert. Die regen voel ik niet meer! En anders kun je altijd nog schuilen in één van de vele jachthuisjes die overal staan.
In de middag stappen Alwin en ik in de auto voor een rondje touren over de Vulkaanroute. Een autoroute van in totaal 280 kilometer langs een aantal van de ontelbare vulkanische hoogtepunten die het gebied rijk is. Van oude kraters, kegels en kratermeren, tot koudwater geisers en lavastromen. Wij pakken een klein stukje van de route.
We maken een stop bij het verrassende Arensberg, waar we te voet een vulkaanberg oplopen en via een gegraven tunnel ineens in een steengroeve staan, waar in de 20e eeuw basalt is gewonnen. We staan gewoon in de kratermond!Vervolgens door naar Dreiser Weiher, één van de grootste kraters, waar nu mineraalwater wordt gewonnen. Dit is maar een korte stop, waarna we doorrijden naar het Wienfelder Maar, waar we een rondje om het ronde en helderblauwe meer wandelen. En toen begon het weer te regenen. Het bezoekje aan de Wallenborn geiser valt letterlijk in het water: het regent pijpenstelen, voor dit spektakel moet je entree betalen, maar via het bruggetje vanaf de straat kijk je zo op de geiser. Om het nog kletsnatter te maken, aanschouwen we op afstand ook nog de actieve geiser! Jottem wat een hoogtepunt!
Dinsdag
De ochtend start relaxed en ik heb eindelijk eens de rust in mijn kont om een boek te lezen! Als Alwin klaar is met werk gaan we weer op pad. Vandaag weer wat andere vulkanische hoogtepuntjes. We rijden eerst naar Vulkangarten Steffeln, waar echt heel veel te zien in.
Hier zijn meerdere uitbarstingen geweest, die een hele tijdlijn vormen. In de trechter zie je de basaltkolom en aslagen, terwijl je bovenop lavastromen staat en uitkijkt op een fantastische kegel en een krater. Immens!
Ook de Mühlsteinhöhle Rother Kopf verrast. In eerste instantie komen we bij een grot met een hekwerk, die de entree afsluit. Terwijl wij foto’s hadden gezien van een vrij toegankelijke grot. Maar die bevindt zich een steenworp verder. Je kunt best ver de grot inlopen en komt dan oog in oog te staan met ogenschijnlijk buitenaardse kringen op de muur. Hier werden de molenstenen losgehakt uit de muren. Vanaf de grotten kun je nog een ronde over de berg wandelen, welke je naar een verrassend uitzichtpunt brengt.

Woensdag
Even rustig opstarten, inpakken, en dan is het tijd om in de auto te stappen naar mijn volgende stop: Mechelen in Zuid-Limburg. Ik bedacht me dat ik pas vrijdagochtend een afspraak heb staan, dus waarom thuis gaan zitten als het regent, terwijl je in de regen ook door de Limburgse heuvels kunt huppelen? Precies! Via de Atlantikwall reed ik België in, en even verder weer uit, en vervolgens weer in. Alleen moest ik in België eerst even langs de garage, want de batterij van mijn autosleutel had het begeven.
Voordat ik naar het hotel rijd, rijd ik nog naar het uitzichtpunt bij Vaals, waar ik even de toren opklim om van het uitzicht te genieten.Aangekomen in Mechelen kon ik meteen inchecken in het hotel. Het plan was om meteen te gaan lopen, want er hing een dikke bui in de lucht. Die kreeg ik natuurlijk meteen in de eerste kilometer op mijn dak. Maar gelukkig kon ik schuilen en duurde de bui maar kort en liep ik verder een prachtig rondje onder een prachtige wolkenlucht met hier en daar een zonnetje.

Donderdag
Eén nachtje in het hotel is eigenlijk wel kort… Ik ga zo vroeg mogelijk ontbijten, want ik heb een druk programma vandaag. Eerst een wandeling van 20 kilometer, dan via Margraten naar Maastricht en dan nog naar huis rijden.

Maar eerst aan de wandel! Vanaf het hotel duik ik meteen de bedauwde weilanden langs de Geul in, tussen de koeien en de vlaaien door, terwijl de zon over de heuvels opkomt. Prachtig! Ik wandel lekker door en kom na veel op en neer, geslinger over te leuke paadjes en langs wel hele leuke vakantiewoningen in het Vijlnerbos. Daar is het een stukje frisser. Halverwege de route kom ik langs de Lounge, waar ik besluit om een terrasje te pakken. Want het uitzicht is hier prachtig en ik heb trek en wil daarom niet tot Vijlen wachten, waar ik eigenlijk mijn vlaaistop had gepland. Als je de keuze hebt om in de volle zon op een balkon met prachtig uitzicht Limburgse vlaai te eten, dan hoef ik niet lang na te denken!

Na de stop wordt de route eigenlijk minder interessant. Vanuit het bos is het vooral een laaange weg met een paar flauwe bochtjes, zijn de heuvels een heel stuk minder idyllisch, de uitzichten minder spectaculair en kom ik veel asfalt tegen. Jammer. Pas de laatste kilometers worden weer leuk. Maar ik vind het dan ook niet erg als ik na 21 kilometer bij het hotel terug ben. Via een stop bij de Amerikaanse begraafplaats in Margraten rijd ik door naar Maastricht. Jaren geleden kwam ik hier met grote regelmaat en de laatste keren dat ik hier was, was in aanloop naar Spartan Maastricht. Daarom slenterde ik lekker door de start, een stukje langs de Jeker en dacht dat ik even lekker bij de Thai kon gaan eten. Maar die was weg… Er zit nu een Japanner, ook goed! Alleen die stokkies… Trots op mezelf dat ik niet de halve kom met ramen over me heen heb gekregen!

Vrijdag
De reden dat ik gisteren thuis ben gekomen, was omdat ik vandaag retevroeg uit bed moest. Ik had namelijk iets in de agenda staan. Iets enorms gaafs, iets waar ik heel erg naar uit heb gekeken en waar ik mijn volgende opleiding in ga volgen… Ik loop een ochtend mee als Lotusslachtoffer via Grip5! Dat betekende vroeg aanwezig zijn om in de grime gezet te worden. Ik kreeg een gebroken neus, een enorme blauwe plek op mijn hoofd en een kogelschot in de pols, waar het bloed uitgutste. Vervolgens draaide ik met verschillende groepjes twee scenario’s, waarbij ik in het eerste scenario compleet k.o. was, maar in het tweede scenario eens even flink de gewonde uit kon hangen. Als je dan na afloop van de cursisten te horen krijgt dat dit echt levensecht was… nou, dan denk ik dat ik ergens een talentje bij mezelf heb ontdekt! Nu al heel veel zin in de opleiding!
In de middag zet ik eens alle kilometers van de afgelopen week op een rijtje. In kan me niet heugen dat ik in een week tijd 60 kilometer gewandeld heb! Plus daarbij nog mijn hardloopkilometers.

Zaterdag
Wakker worden met knallende koppijn was niet wat ik voor ogen had. Zeker niet in mijn laatste vakantieweekend. Dat werd dus heeeeel rustig opstarten vandaag. Gelukkig trok de hoofdpijn weg en kon ik de middag nog lekker mijn ding doen. Wat overigens niet veel was.

Totaal loopkilometers deze week: 22 km

Aantal loopkilometers augustus: 115 km
Aantal loopkilometers september: 104 km

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

error: Content is protected !!