Training

Sup it!

De zomermaanden lenen zich bij uitstek om eens iets totaal anders te doen dan hardlopen. Helemaal als het lekker weer is vind ik het heerlijk om in, op of rond het water te vertoeven en mijn looptrainingen af te wisselen. Vorige week vroeg een vriendin me mee te gaan suppen. Wattes??

[heading size=4 style=underline]Suppen?[/heading]Suppen staat voor Stand Up Paddling. Staande op een surfboard met een lange peddel beweeg je jezelf voort over het water. Het board is breed en daardoor vrij stabiel. Tijdens het peddelen merk je dat je behoorlijk wat spieren gebruikt. Het kracht zetten op de peddel doe je vanuit je core. Je buikspieren hebben dus best wat te werken. Suppen is een supergoede workout om te werken aan je core en balans! Dan hebben we het nog niet over de calorieën die je verbrand met je bol in het zonnetje. Met dit mooie weer krijg je nog een lekker kleurtje ook.
Suppen kun je bijna overal doen waar water is: op zee, meren of plassen, over de grachten in steden of door natuurgebieden.
IMG_1789

[heading size=4 style=underline]Suppen![/heading]Via IkSUP had Petra gereserveerd. Aangekomen bij Jachthaven Wetterwille in Oud-Loosdrecht lagen ons boards en peddels al klaar. Een intro hadden we niet nodig. Petra zou me vandaag de kneepjes bij brengen. Niet dat het moeilijk is: je peddelt zo weg! Omdat we in de jachthaven begonnen en ik dit nog nooit gedaan had begon ik als een watje op mijn kont op het board. Het eerste stukje gaat over de Loosdrechtse Plassen en door de wind was het toch een beetje wiebelig.
Via een tunneltje kwamen we in rustiger vaargebied en ging ik toch maar staan. En ik stond. En ik peddelde zo weg! Het is een eitje! Nu ben ik wel gewend om in kajaks te peddelen, maar staand op een board is toch iets anders. Je gebruikt 1 lange peddel in plaats van een dubbele. Daarnaast vang je staand meer wind dan in een kajak, waardoor het sturen wat zwaarder gaat. Het zwaartepunt van het board ligt dan ook in het midden, terwijl bij een kajak het zwaartepunt meer naar achteren is geplaatst en je wendbaarder bent.
Sup Collage

[heading size=4 style=underline]Rust[/heading]Ondanks dat suppen best intensief is (althans, je kan het zo intensief maken als je zelf wilt) is het vooral heel rustgevend. De route voert ons via een tunneltje de Vuntusplas op. Al snel peddelen we tussen eilandjes en enorme vlaktes waterlelies. Als we een klein vaarwatertje in slaan, komt de rust pas echt over je heen. Er is verder niemand en motorbootjes mogen hier niet komen. We peddelen door een prachtig natuurgebied, terwijl libelles om ons heen vliegen. Achter iedere bocht wacht je weer een totaal ander uitzicht. De route die wij varen is 5 kilometer en je verveelt je geen moment. Eigenlijk kom al veel te snel de haven weer in zicht. Stond ik in het begin nog wat onwennig op het board met verkrampte benen, ondertussen loop ik met mijn peddel wild om me heen te meppen om de horzels van me af te houden. Zonder te vallen.
Na ons tochtje leggen we onze boards weer aan in het haventje. Met het mooie weer voor de boeg, weet ik al een leuke besteding voor de vakantie!

Tip van de dag: smeer je in met Deet. De horzels lusten je rauw…

Wil je ook een keer suppen? Wij gingen naar IkSUP in Oud-Loosdrecht. Te bereiken op 06-81 467 367 of stuur een mailtje naar ikwatersport@gmail.com.

Met dank aan ikSUP.nl en Petra.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

error: Content is protected !!