Weekly Queeste

Au, mijn handen! Weekly Queeste #23

Net als zovelen heb ik de grote voordelen ontdekt van de combinatie hardlopen en krachttraining. Sinds november waan ik me in een mist van wit poeder en vragen mijn collega’s zich af wat ik toch doe buiten werktijd om… Die kantoorhandjes lijken eerder op schuurpapier. Deze week in de Weekly Queeste staan de handjes in de schijnwerpers.

[heading size=4 style=underline]De Queeste[/heading]Sinds ik mijn trainingsprogramma heb aangepast met sporten als Crossfit, boulderen en survival, heb ik te maken met een fenomeen waar mijn kantoorhandjes (en iedereen die ik een hand geef) niet blij mee zijn: eelt, loslatende plakken huid en blaren. De grote vraag van deze week:

Hoe kom je er aan en hoe kom je er niet af en hoe verzorg je die welverdiende huidophopingen, zodat je handen toch nog enigszins toonbaar blijven?

[heading size=4 style=underline]Bye bye poezelige pootjes[/heading]Crossfit, survival, boulderen. Een paar voorbeelden van sporten waarbij je enorm veel van je handen vraagt. Na een RX op een Wod met 100 pull ups hingen voor het eerst de ontvelde blaren bloedend aan mijn handen. Bij survival laat ik me net iets te enthousiast aan het touw naar beneden glijden. De smeulende huid laat nog net geen rookwolken achter. Tijdens het boulderen blijk ik mijn nagels aan de muur te vijlen met als gevolg ontvelde vingertoppen en nagels als kartelmessen.  Die eens zo poezelige handjes van mij zijn het laatste jaar veranderd in schuurpapier met een aardig grove korrel en mijn nagels houd ik permanent kort. Herkenbaar? Lees dan vooral verder!

[heading size=4 style=underline]Wrijving[/heading]Die mooie rauwe huid ontstaat door wrijving van de huid van je handen op bijvoorbeeld monkeybars, bouldergrepen, barbells en pull up racks. Het hoort erbij. Die wrijving kan zorgen voor blaarvorming, übergevoelige huid van de handen, kloofjes, Uiteindelijk verhardt de huid zich en krijg je die fantastisch mooie eeltplekken. Ik heb ze niet alleen bij de aanzet van mijn vingers, maar sinds kort ook onder het eerste knokkeltje van mijn vingers. Nog even en mijn handen zijn één en al eelt.

[heading size=4 style=underline]Eelt[/heading]Eelt is nuttig: het beschermt je handen tegen impact. Zo kun je wat beter de wrijving handelen tijdens een pull up. Totdat er te veel eelt op de plek komt en deze in de huid er onder gaat drukken. Nog even door swingen aan die bar en je hebt een echt ‘rip’: het eelt, of je vers gekweekte blaar, komt los en laat een mooie en pijnlijke vleeswond achter. Bij extreme Crossfit Wod’s (workout of the day) ontkom je er mogelijk niet aan en het is eigenlijk ook een beetje part of the game. Aan de andere kant, het is geen fijn gevoel en je wilt het liefst dat je handen zo snel mogelijk weer in staat zijn op een normale manier te functioneren (lees: je wilt morgen gewoon weer aan de monkeybars zwaaien).

[heading size=4 style=underline]Voorkomen…[/heading]De vorming van blaren kun je een klein beetje voorkomen door tijdens je training (Crossfit, boulderen) een wit poeder te gebruiken dat in iedere tak van sport weer anders genoemd wordt, maar gewoon hetzelfde is: chalk bij Crossfit, pof bij boulderen, magnesium voor de gewone mens, krijtjes voor kids. Velen maken de fout door een mega stofwolk te veroorzaken en de handen helemaal vol te kalken. Alleen zorgt een te grote hoeveelheid van dat witte spul voor nog meer wrijving en een grotere kans op blaren en rips. Gebruik magnesium dus gedoseerd.
Begin je te merken dat je een teveel aan eelt op je handen krijgt of vind je het gewoon echt ontiegelijk lelijk? Dan kun je dat met een puimsteen, maar er zijn ook speciale soort scheermesjes te koop, waarmee je eelt kunt afschrapen. Gaat een stukje sneller. De eerste keer vond ik dat enorm eng, want ik was bang dat ik mezelf zou snijden, maar het stelt niets voor.
Magnesium (zeker de vloeibare versie) droogt de huid uit en al die impact op de handen door de wrijving laat dat je handen wat extra verzorging goed kunnen gebruiken. Smeer je handen regelmatig in met een goede handcrème.

[heading size=4 style=underline]… en genezen[/heading]Heb je toch een blaar of rip? Maak de plek dan eerst goed schoon (aaaaauuu!!!) en knip de losse huid zoveel mogelijk weg. Doe je dit niet, dan droogt deze uit en wordt hard. Vervolgens insmeren en verpakken in een gaasje (voordat je al je smeersel overal aan afveegt), want dat ademt. Er zijn verschillende handencreme’s speciaal voor rips. Ik gebruik zelf Winnie’s Ripfix, waarmee je volgens zeggen binnen twee dagen weer een nieuw huidlaagje op je rip hebt.
Doortrainen met een rip is niet fijn, maar soms ontkom je er niet aan. Zorg dan wel voor wat extra bescherming. Je kunt zelf met sporttape een athletic grip maken, zoals onderstaand getoond wordt.

Op de plek van de rip kun je nog een gaasje op de hand bevestigen voor wat extra bescherming.

[heading size=4 style=underline]Oproep![/heading]Voor mijn Weekly Queeste ben ik altijd op zoek naar vragen. Een queeste in een queeste zeg maar. Heb jij een vraag waar je echt niet uitkomt? Wil je weten hoe je sneller kunt worden op een 5 kilometer, hoe je moet toe trainen naar een halve marathon, wat je nu beter wel en niet kan eten in de ochtend voor een wedstrijd, hoe je je het beste kunt kleden bij diverse weersomstandigheden, of je met een kater wel of niet moet gaan hardlopen, wat je doet tegen startkak, hoe je een push up kunt leren of die verrekte double unders? Stuur dan je vraag in! Geen vraag is te gek of te dom. Voor jou ga ik op zoek naar het antwoord. Jouw vraag wordt mijn queeste en voor jou ga ik door water en vuur. Of modder. Voor het antwoord ga ik de strijd aan, het avontuur tegemoet, of ren ik gillend weg. Wie weet zie jij vervolgens jouw vraag mèt mijn antwoord in woord en beeld (o… ooo…) terug op RunAndreaRun.nl! Stuur je vraag in via het contactformulier met als onderwerp “Queeste” en vergeet je naam en mailadres niet.

Foto: Harm Dommisse

 

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

error: Content is protected !!